onsdag 6 februari 2008

Hur man kan ändra folks inställning



En dag när jag tittade på TV pratade de om filmen "Freedom Writers" och jag tyckte den verkade bra. I morse bestämde jag mig för att titta på den och den var verkligen jättebra. Jag har en tendens att gilla filmer om ras motsättningar som även är sanna. Det var så hemskt att se hur de ungdomarna hade bestämt sig för att hata alla raser utom sin egen beroende på vad de gått igenom.
Jag beundrar verkligen Erin Gruwell (Hilary Swank). Hon ville verkligen få dem att ändra sin syn på saker och ting och hon fixade det! Men hennes man... Usch! Honom blev jag arg på. Visst, jag kunde förstå hur han tänkte lite men man måste ha lite mer förstående än vad han hade.
Det som var mest chockerande var att det var endast den vita killen som visste något om judeförintelsen. Hur kunde de andra inte veta? De måste varit så djupt i sina egna gäng och den världen så det inte visste mycket annat.
Att de fick lära sig om judeförintelsen var hemskt bra. Det gjorde verkligen intryck på dem. Och att de sen fick träffa flera som suttit i koncentrationsläger och sen till sist Miep Gies... Wow! Jag trodde inte ens hon levde. Och hur den ena killen sa till henne att han aldrig haft en hjälte, men hon var nu hans största för att hon gömde Anne Frank och hennes familj.
Denna filmen får en att tänka och kanske även att gråta (jag snyftade när en av killarna läste ur sin dagbok). Den är verkligen jättebra med skådisar som tagit sina roller på allvar.
Och den är alltså baserad på en sann historia. Deras fröken var verkligen underbar som kunde förändra deras liv. Hon gör det säkert än idag med nya elever.

Det är hemskt vad jag bara skriver om filmer. Haha!! Men det kommer ju annat vartefter man hör eller ser något nytt.

1 kommentar:

Anonym sa...

det låter som en spännande film!