tisdag 30 december 2008

Mitt bokår 2008

Nu till nästa etapp, böcker under 2008.
I denna listan väljer jag inte böcker som utgivits 2008, utan böcker jag läste under året.

Jag skriver in alla böcker jag läser i en lista på ett papper. Detta har jag gjort sedan lågstadiet eller liknanade, då vi fyllde i sådana i skolan. Speciellt under sommaren när man skulle läsa ett visst antal böcker hos biblioteken, sen fick man en bok gratis. Det där har stannat kvar, men uppdaterats något. Man skriver nämligen vad det är för bok, när man började läsa den, när man slutar och så kryssar man i vad man tycker om den. Till exempel om den är bra eller dålig, lättläst eller svårläst osv.

Under 2008 läste jag 14 böcker. Plus två som hamnar mitt i mellan (en som började läsas slutet av 2007, och en som började läsas i slutet av 2008 men som inte hinner bli utläst förrän nästa år).

Bästa böckerna 2008:
Pride and prejudice - av Jane Austen (denna har jag läst innan, så jag vet inte om den räknas :P )
The history of love - av Nicole Krauss

Sämsta böckerna 2008:
Främlingen - av Albert Camus
Gorillas in the mist - av Dian Fossey

2 kommentarer:

niffin sa...

"Främlingen" är en sån där borde-ha-läst-bok. Var den väldigt seg att ta sig igenom?

Stookiglia sa...

Ja, det var den. Slutet blev bättre men när mer än hälften var seg och inte så bra, då var den inte lätt att komma igenom.