lördag 20 december 2008

I Still Believe

Under kvällen har jag lyssnat på hela min Miss Saigon cd. Den är så bra!! Jag önskar bara att Malmö ensamblen hade gett ut en cd, för eftersom jag såg den och blev så kär hade jag helst lyssnat på dem. För jag tycker nog att de sjöng bättre, flera av dem (däribland Chris). Men original Kim är ändå bäst. Hennes röst är så otroligt vacker. Original Kim spelas av Lea Salonga som har gjort mycket i musikalvärlden. Hon har även varit röst till Jasmine i Aladdin och så Mulan.

Här ovan har jag postat en video med ett framträdande av låten "I still believe" ur musikalen Miss Saigon. Jag vet tyvärr inte säkert vilka som är med, men jag är väldigt säker på att det är "the original cast" med just Lea Salonga som Kim.

Miss Saigon var min första wow-upplevelse när det kommer till musikaler. Den fick mig att vilja se fler och jag blev mycket mer intresserad. Jag trodde aldrig det när jag fick veta att det i stort sätt inte är någon vanlig tal dialog i den. Jag trodde bara det skulle bli knäppt. Men sedan jag såg den i Malmö för några år sedan är den min favorit musikal.

Jag önskar att jag fick se den igen med samma skådisar och rekvesita och allt. Den var verkligen proffsigt och pampigt gjord. Jag glömmer aldrig känslan den gav mig. Jag kommer alltid att vara förälskad i den musikalen. Jag önskar ni alla kunde ha fått se den.

Om någon som läser vet om det finns nyare album med all musik från musikalen kan ni väl säga det till mig och kanske länka till var ni hittat informationen. Och även om ni vet om ensamblen i Göteborg var den som senare kom till Malmö. Och hittar ni videoklipp med Christopher Wollter där han sjunger någon Miss Saigon låt hade jag blivit glad.

Haha!! Oj vad här blev mycket. Och jag skrev lite lustigt med, men det får ni ta. Jag tror ni förstår innebörden av det mesta - Jag älskar Miss Saigon!!

Inga kommentarer: