fredag 18 januari 2008

Jag vill ha ett eget slott

Den boken vill jag ha! Jag kan slå vad om att det är helt underbart vackra fotografier i den och dessutom är de på slott och jag älskar slott. För visst är väl slott vackra? Speciellt de jag kallar för riktiga slott, nämligen de som har tinnar och torn, och inte bara de som ser ut som herrgårdar.
Här i Skåne har vi många vackra slott och jag har sett några av dem. Vi har ett par som faktiskt inte är långt ifrån där jag bor. Fast jag vet inte om jag någonsin har sett Råbelövs slott. Min mamma säger att vi har åkt förbi men jag kan inte komma ihåg det så det får nog bli en utfärd nu i helgen.
Karsholms slott däremot. Där har jag varit inne i slottet till och med. Och vad gjorde jag där? Jag lussade! Ja, inte bara jag och vi gick ju inte direkt och knackade dörr. Det var första året Kristianstads luciorna var där och lussade. Det är jag hemskt stolr över! Dessutom jobbade antingen min gammelmormor eller gammelmorfar där. Minnet är lite dåligt så jag kommer inte ihåg vem, men det var en av dem när de var yngre. Coolt!
Hur kom jag då in på slott idag? Jag skulle kolla bilder och bestämde mig först att kolla efter skånska slott. Sen fastnade jag på wikipedia och läste info om alla som stod där. Det är hemskt intressant. Sånt gillar jag. Speciellt de som har anknytning till Christian IV.


I kväll såg jag för första gången P3 Guld galan. Jag är inte mycket för svensk musik nuför tiden och ja...efter att ha kollat på det förstår man varför. Det är så mycket dålig musik! Var kommer allt ifrån? Sen det som är bra, de vinner aldrig några priser. Och alla dessa töntiga namn; Hästpojken, Säkert!... Vad är det för något? Jag blir helt galen på det ibland alltså. De bästa under kvällen var Shout Out Louds helt klart. Och Ankan var bra som hade hand om det hela. Hihi! Fast han borde faktiskt klippa sig. Vem var mest irriterande? Ja, just det. Du gissade rätt. Amanda Jenssen. Gah!! Hur lång tid kan man ta på sig? Och så står hon och spelar med kameran. Jag blir galen på den typen!! Men det var skönt att hon inte sjöng.




2 kommentarer:

niffin sa...

Näe, var Amanda där? Hade ingen aning. Fast om hon inte sjöng gör det inte så mycket. ;)

Vilken upplevelse det måste varit att lussa i ett slott! Kan bara föreställa mig hur stämningsfullt det var.

Stookiglia sa...

Haha!! Nää. Hon bara presenterade ett pris. Illa nog för mig men du missade inte så mycket för hon pratade bara ;)

Aaa, det var hemskt mysigt! Jag var "in awe" när man kom in där. Önskar bara att man hade fått se hela slottet.