torsdag 17 januari 2008

Anna Leonowens' memoarer på bevakning

Jag har velat ha boken "Anna och Kungen" i flera år men jag har aldrig hittat den. Men den finns faktiskt på adlibris på egnelska så jag ska nog beställa den. Fast jag märkte nu att det är inte den som filmen baserar sig på. Den baseras ju på Anna Leonowens dagböcker. Tur för mig att de även har den boken. Hihi!! Fast den är till fälligt slut. Därför har jag nu satt den på bevakning för jag vill jättegärna ha den. Jag älskar filmen och jag tror jag kommer gilla boken också. Men frågan är då, är det lönt att köpa "Anna and the King"? Den måste ju vara skriven efter filmen. Fast den kan kanske också vara kul att ha. Hmm...
Margaret Landon...Jag känner igen det namnet, men vet inte varifrån. Vet någon om hon har skrivit något annat känt?

3 kommentarer:

niffin sa...

Här är några länkar: http://en.wikipedia.org/wiki/Anna_and_the_King_of_Siam (om boken Anna & The King av Landon)
http://en.wikipedia.org/wiki/Anna_Leonowens (om hur böckerna & memoarerna hänger ihop längre ner)

Jag har bara sett musikalen med Yul Brunner & Deborah Kerr. Vilka spelade i filmen du såg?

Stookiglia sa...

Tack för länkarna!
Då kommer jag nog köpa även den boken när memoarerna har kommit in.

Anna spelades av Jodie Foster och Kung Mongkut av Chow Yun-Fat.

niffin sa...

Aha, då måste man ju se den med! ;)

(Förresten du pingar väl bloggen på www.nyligen.se ?