lördag 18 oktober 2008

Markus mot Dean

Ni kanske har hört förrförra Idol-vinnaren Markus Fagervalls nya singel "If you don't mean it". Jag tyckte att refrängen lät bekant, kanske att det hade stulits lite från någon annan låt. Men efter att ha pratat med fina Thina vet jag nu att jag kanske har hört exakt den låten innan, för det är tydligen en cover. Den som sjöng den först var Dean Geyer som kom trea i Australiensiska Idol 2006, samma år som Markus vann i Sverige. Har svenskarna inget annat material, så de får sno från andra länders Idol? Haha!!

Hur som helst så fick jag höra originalversionen tack vare Thina, och det är jag väldigt glad för. Även om jag verkligen gillar Markus version så är faktiskt Deans bättre. Den känns mer inlevelsefull och den flyter på bättre på något sätt. Mer kan jag inte säga förrän jag verkligen kan jämföra de båda låtarna. Nu kan jag bara jämföra en bra kvalitet med en dålig, så det blir inte så bra. Men ni får gärna säga era synpunkter om ni kan jämföra de bättre.

Ovan är Deans underbara version. Om ni vill höra Markus, finns den här: http://www.youtube.com/watch?v=cwI893tAyb4

4 kommentarer:

niffin sa...

Hm, detta var inte lätt. Men om jag ändå ska välja, får det bli Markus. Fast det kan ha med videon att göra - för DG känns som han tycker han är så jäkla snygg, haha. ;)

Stookiglia sa...

Hahahahahahahahahaha!!!!
"för DG känns som han tycker han är så jäkla snygg".
Jo, det kan jag hålla med om. Jag förderar Markus video. Jag lyssnade mest på Deans för jag tycker inte han är så snygg. Han ser ut som alla andra killar som alla tjejer ska förälska sig i liksom. Alltså, inte min typ. Ingen JM direkt ;)

Cornflower sa...

herregud! alla dessa musikaliska artister, va hade vi gjort utan dom??!!

Stookiglia sa...

Hihi!! Ja, det kan man undra. Tänk vad världen hade varit tråkig utan dem.