onsdag 29 oktober 2008

Love is pretty when love is new

I helgen såg jag en film jag har velat se länge eftersom det var min favoritskådis filmdebut. Filmen var "Songcatcher" och skådisen Emmy Rossum. Var det någon mer som såg den på Kanal7? Jag såg den bland recensionerna men trodde jag sett fel. Jag har nämligen gjort det förr. Men denna gången såg jag rätt! Åh vad glad jag blev! Så jag både såg på den och spelade in. Tyvärr har jag bara en kass VHS att spela in på, men det är bättre än inget.

Filmen utspelar sig på tidigt 1900-tal i bergen i västra North Carolina i USA.
En kvinnlig musikprofessor (Janet McTeer) åker upp i bergen för att besöka sin syster. Där träffar hon föräldralösa Deladis (Emmy Rossum) som ber ombedd att sjunga en visa för henne. Hon hör genast att flickan bär på en musikskatt, och låter sedan henne sjunga alla visor hon kan så att professorn kan skriva ner dem. Sen åker hon runt och ber de andra bergsborna om samma sak. Det är skottska/irländska ballader som har förts vidare inom familjer och nu vill professorn skriva ner alla för eftervärden.

Jag tyckte den vad fin och bra. Den var lite jobbig och tråkig på vissa ställen när vissa sjöng gnälligt så det gjorde ont i öronen. Hahaha!! Men jag är besviken att låten Emmy spelade in med Dolly Parton inte var med. Inte ens i eftertexten! Den fanns bara med på soundtracket tyvärr. Men jag kan försäkra er om att den är väldigt bra.

Nu till något annat. Ni vet vad jag sa om "Veckans kändisfrisyr", ja, jag har ändrat det nu till "Månadens kändisfrisyr" eftersom det är svårt att hitta bra inspiration.

2 kommentarer:

niffin sa...

Detta må låta helstölligt, men här kommer två förslag till kändisfrisyrerna: Queen Amidala eller prinsessan Leia i Star Wars. :P

Stookiglia sa...

Hahahahahaha!!! Du är för rolig! Jag tror nog att de är lite för utspejsade ;)
Men kanske. Sarah får kanske göra ett försök på någon av dem sen. Måste hitta någorlunda bra bilder då med, så man kan se hur de ska göras.