lördag 1 november 2008

En stark geisha

Nu tänkte jag berätta lite vad jag tyckte om min senast lästa bok, och jämföra den med en annan bok och en film som har baserats på just denna boken.

Boken jag läst ut idag heter "Jag, en Geisha" och den är en sann berättelse, skriven och levd av Mineko Iwasaki.
Jag tyckte att den var bra och att den verkligen gav en unik inblick i livet av en geisha. Imellanåt gick hon in på detaljer för mycket som var lite svåra att förstå, men när jag kom in i boken riktigt var den lätt att läsa.

Jag beundrar verkligen Mineko. Hon lyckades vända negativt till positivt.
Och jag bara älskar hur hon behandlade män som gjorde sexuella närmanden. Vilken stark kvinna!
Jag fattar inte hur hon klarade av att jobba som hon gjorde. Hon hade ett sånt hektiskt schema så det var inte klokt!
Sen var det extra roligt att det var ett flertal bilder med i boken. Det var intressant att få se flera av personerna och att få se Mineko i olika åldrar.

Man säger att filmen och boken "En Geishas Memoarer" är baserad på just den boken.
Jag har både läst och sett Memoirs och jag måste bara säga att de är väldigt olika. Trots att Arthur Golden intervjuade Mineko för sin bok så är den väldigt, väldigt annorlunda. Jag var faktiskt rädd att den skulle vara för lik, men där hade jag fel.

Det är en viktig sak som jag blir riktigt irriterad på Arthur för, och det är att i Memoirs får geishan sälja sin oskuld till en av sina kunder (kallat mizuage). I "Jag, en Geisha" finns det en ceremoni som heter mizuage, men den har inget med att ta oskulden att göra. Dessutom förklaras det att den ofta förväxlas med en som heter likadant, men som är då att oskulden tas. Men den ceremonin används inte av geishor. Den används av de lyxprostituerade.
I boken märker man verkligen hur Mineko hatar det. De flesta tror att geishor säljer sin kropp, men de säljer sin skicklighet, inget annat.
Så det tycker jag var riktigt dåligt av Arthur. Och nu när jag kollar på internet läser jag hur Mineko blev arg och kände sig kränkt av honom. Hon till och med stämde honom.
Det är ju inte konstigt att man får en skev bild av geishor när en som gör research ljuger för att boken ska bli bättre. Den hade kunnat vara lika bra utan det. Kanske till och med bättre.
Fy Arthur!

3 kommentarer:

niffin sa...

Hon måste känt sig oerhört utnyttjad, kränkt & lurad när han avslöjade hennes identitet. Hoppas han fick betala dyrt i uppgörelsen.

Så typiskt också att förvanska/dikta upp saker, fast det inte behövs. Vad sugen jag blir att läsa Minekos bok nu!

Cornflower sa...

startat en musikblogg! välkommen att diskutera:)

http://hittamusiken.blogg.se/

kram Christina (where the light is...)

Stookiglia sa...

niffin: Ja, visst måste hon ha gjort det. Jag undrar verkligen vad uppgörelsen blev.
Du borde verkligen läsa den! :)