torsdag 20 november 2008

Alma was the name of love

Igår var jag på inspelnigen av "Robins" som går fredagar 21.00 på SVT1.
Det var väldigt roligt och jag tänkte skriva lite om hur det var men jag tänker vänta med det tills dess att avsnittet har sänts imorgon (fredag).

Nu tänkte jag istället prata om den bok jag läste klart idag. Boken heter "The History of Love" och är skriven av Nicole Krauss.

Det var titeln som fångade mig. Den var ju så vacker! Sen läste jag vad den handlade om och tyckte fortfarande den verkade lika intressant.
Inuti är där flera sidor med beröm för boken och dess författare från andra författare och olika tidningsrecensenter. Men efter att ha läst en bit var jag inte alls så tagen som alla hade skrivit att de var. Så jag började nästan ge upp hoppet. Om så många lovordar den är den väl inte så bra. Så brukar jag tycka. Men som tur var, var min första känsla rätt för den blev bättre. Jag älskade inte den på det sättet som alla andra gjorde, men fin var den.

Det jag störde mig på att där var en del skrivet på Jiddish. Då kan man väl översätta det också? Jag kan liksom bara de fåtal ord som Fran sa i "The Nanny" och de hjälpte inte mycket. Haha!

Boken var bäst de sista fem kapitlen. Då kunde jag inte lägga undan den. Så mycket vävdes samman som jag inte hade kunnat ana.
Så mycket kom fram som gjorde att man ville gråta för det var så tragiskt men ändå en tröstan på samma gång. Den var verkligen fylld av känslor och berättade om äkta kärlek.
En väldigt fin berättelse.

Jag tänker avsluta med ett citat från boken jag tyckte var fint.
"Just to open your palm was to say: Forgive me."

1 kommentar:

niffin sa...

Denna måste man ju läsa nu, blir ännu mer nyfiken. :)
(Hittade precis innan en bokblogg som läst samma bok! http://dieva.wordpress.com/2008/11/20/nicole-krauss-karlekens-historia/

Du är förresten utmanad. ;)