måndag 15 september 2008

My Blueberry Nights

Nu tar jag tillfället i akt och skriver om en väldigt bra film jag såg förra veckan. Filmen heter "My Blueberry Nights" och huvudrollsinnehavarna är Norah Jones och Jude Law. Detta är Norah's film debut. Hon är mest känd för sin lite jazziga musik, men i denna filmen visar hon även att hon är en jätteduktig skådis.

Jag har hört att Kar Wai Wong (som gjort filmen) endast ville ha Norah i rollen. Vilken tur att hon tackade ja!

Anledningen till att jag ville se den var just för att jag ville se Norah skådespela. Jag gillar hennes musik väldigt mycket så det var ju klart jag var intresserad av att hon skulle vara med i en film.

Man slängs in i filmen direkt i ett ganska raskt tempo, vilket jag tyckte var lite förvirrande. Men man kommer in och tycker att den är riktigt bra.
Det enda negativa förrutom det jag just sa är att den är filmad från konstiga vinklar. De filmar till exempel genom fönsterrutor. Om vi säger att de sitter inne på fiket så står de utanför fönsterna och filmar in. Så man ser texten på fönstret i vägen för skådespelarna. Det var något att vänja sig vid.

Förrutom det var filmen jättebra. En bra historia om resan för att hitta sig själv kan man nog säga.
Och titeln, den passar verkligen perfekt. Men jag kommer inte säga varför. Det får ni själva se när ni ser på filmen.

Se den så fort ni har tillfälle. Den är så bra!!
Jag ska köpa den så fort den kommer på DVD. Eller önska den i julklapp om den hinner komma tills dess.

Inga kommentarer: