torsdag 31 juli 2008

Ny attack mot skåningar

Man har nyss kommit till stranden och ligger nu ner och njuter av den härliga sommarvärmen. Sen prasslar det till lite när mamma tar fram dagens Aftonblad och plötsligt säger hon mitt namn och visar mig löpsedeln. Där står: "Stjärnförfattarens attack mot Skåne". Jag suckar och svär lite. Vad fan är det nu de vill? Jo, samma som vanligt. De vill förbjuda Skånska i TV och radio, eller åtminstone texta eller dubba. Det är så patetiskt och dumt så det är ju inte sant.

Tydligen håller cirka 50% av svenskarna med PC, vad han nu hette. Man kan ju gissa var i Sverige de bor...

Såhär har vi alltid det. Vi blir alltid påhoppade på grund av vår dialekt. De har försökt att få bort oss genom deportering och avrättning men de lyckades inte helt som tur är. Och idag hade det förhoppningsvis inte gått för det hade varit ett brott mot mänskligheten. Fast vad vet jag? De hade väl säkert kunnat mörka det och sedan hade alla 08:or fått avla fram en jäkla massa ungar så att alla skulle prata "perfekt svenska".

Fattar ingen att detta är rasism? Hade någon sagt samma om invandrare hade det blivit ett jäkla liv och saken hade kanske gått till en domstol. Men nu är vi ändå svenskar, fast vi är det ändå inte. Hänger ni med? Förmodligen inte.

Tänk om alla hade pratat Stockholmska. Fan vad tråkigt! Och vad hemskt! Det är bra att man har så många olika dialekter och att alla inte låter likadant. Tänk om alla hade Stureplans i. Ve och fasa!!!

Det som nästan stör mig mest i artikeln är att de påstår att man talar Göinge dialekt i Kristianstad. Det gör man verkligen inte! Vi har vår egen dialekt. Tro mig, jag vet. Min pappa och farmor är från Göingebyggden och de har konstiga betoningar. Man hör klart och tydligt en skillnad. Vi pratar inte som de i Göinge.

Kan man inte göra ett test att kanske för en vecka ta bort alla Skåningar ur huvudstaden och se hur de klarar sig. Många har nämligen viktiga positioner. Det är som jag brukar säga "Bakom varje framgångsrik 08:a, står en smart Skåning".
Samtidigt gör man en överenskommelse att inga Skånska företag får sälja någonting till resten av Sverige. Hur går det då för dem? Den mesta av maten kommer ju här nerifrån.
Det hade verkligen varit kul att se vad som hände.

Är vi svenskar, danskar eller helt enkelt skåningar? Vi fick aldrig bestämma vårt öde.

Jag längtar till den dagen då Skåne äntligen är självständigt. Vi är varken svenska eller danska. Vi är vårt eget folk, har vår egen flagga och vi hade en gång vårt egna språk.
Jag är stolt att jag är skåning. Vi har en intressant historia och vi har fått ta så mycket skit men likväl står vi här, starka och stolta.

4 kommentarer:

Staffan sa...

Alternativet hade ju varit att helt ignorera skåningarna.
Och jag har sett invandrare med utpräglad brytning textas i TV och såvitt jag såg var det ingen som protesterade över det.

Anonym sa...

Jag håller med Jersild. Jag är skåning själv och talar genuin dialekt. Men den slappskånska som de här mediaknuttarna prackar på oss är ju rena lyteskomiken. Till talpedagog med dem allihop! I radio-TV har man rätt att höra vårdat tal. Och slippa Kristjjan Ääääääääustr'mp på Däugens Äku i Pä Itt m m.

Stookiglia sa...

staffan v: Jag begriper inte vad du egentligen vill ha sagt. Du skriver som om du tror jag tycker det är rätt att skåningar skall textas...
Vill du få fram din poäng får du lära dig skriva bättre.

kraxpelax: Alla i media talar inte så. Men du kanske lyssnar och tittar på lokala program men då ska de absolut inte textas! Det är sånna som du som gör att skåningar byter dialekt. Fy för säger jag bara.

Cornflower sa...

hahah d va d dummaste ja har hört! Skåningar är riktiga charm-troll ;) Tycker vi ska ta vara på våra "extrema" dialekter!