lördag 5 april 2008

Timbaland - inte i min smak

Jag kan inte fatta att John Mayer's konsert i Köpenhamn är slutsåld. Det gick ju skitsnabbt! Vilken tur att mamma bokade så snabbt.
Men var tusan är biljetterna? De har fortfarande inte kommit. Börjar nästan bli lite orolig. Jag vill ha dem nu så jag verkligen kan vara säker på att jag kommer in. Gah! Dumma post!

Som alltid läser jag lite nyheter om John och jag hittade ett sånt skönt citat från ett transcript när han hade varit på ett radioprogram:

"How great is Timbaland do you ask? Well, so great that he can take a song by somebody else, change the beat and yell "hey" on it and go before their name in the artist listing. Featuring OneRepublic, but it is really OneRepublic with Timbaland yelling "hey" in the background. And since when does yelling "hey" in the background does make you a star? My dad has been yelling "hey" in the background for the last thirty years of me growing up in my parents' house and he has never had a gold record."

Äntligen någon mer som inte reser Timbaland till skyarna. Han åker mest snålskjuts på andra. För om jag tar OneRepublic som exempel så har de gjort mest av låten. Okej, Timbaland sitter inte på händerna heller, han mixar, men så jäkla mycket gör han inte. Han är överskattad och det är störigt hur alla är "Åh! Timbaland är bäst! Hans musik är såååå bra". Ja, men kolla vem som gör den mesta musiken. Inte är det han. Dessutom är det lustigt att han blir riktigt känd först nu. Är det någon som kommer ihåg hans sammarbete med Aaliyah? Då sa han dessutom mer än bara "hey" och det var inte Timbaland featuring Aaliyah. Då var det som det ska vara med Aaliyah's namn först eftersom det var hon som var artisten. Nej, jag förstår inte tjusningen med honom.

Boken "Slott i Skåne" har förresten kommit nu. Det ska bli riktigt intressant att läsa den. Har än så länge bara tittat på bilderna. Det verkar bara handla om ett par slott men det står rätt mycket om dem. Jag trodde det skulle handla om fler och stå lite mindre om varje då, men så var det inte.

5 kommentarer:

niffin sa...

Timbaland & Aaliyah (& Missy Elliott) - de skapade något eget & nytt ihop. Nu är det mest som folk väntar sig att han ska skaka guldstoft över deras grejer. Och det blir en enorm egokick förstås.

John har definitivt en poäng där. ;)

Stookiglia sa...

Just det! Det var ju Missy Elliott också.

Anonym sa...

Håller med dig, själv när jag är ett stort OneRepublic fan, fast OneRepublic skulle absolut inte vara lika kända utan Timbaland, det är sant!, men ändå, har hört att han ska göra nån remix på en till låt med OneRepublic men nu ska det stå OneRepublic ft. Timbaland! Thank u! ;) Och OneRepublic kommer nu ist att släppa orginalet innan remixen :)

Stookiglia sa...

Jasså ska han göra remix på en låt till? Bra då att han ska stå som featuring denna gången och bra att originalet släpps innan. Jag gillar deras nuvarande singel mycket bättre. Ingen Timbaland och en väldigt bra låt. Hihi!
Tack för kommentaren.

Unknown sa...

Timbaland har skapat ett helt eget sound. I de allra flesta fall är det i högsta grad han som gör musiken.

Och jag skulle hävda att han var mer känd och på allas läppar för fem år sedan. Jag har även för mig att Tidningen Pop skrev om honom innan de lade ner (1999).