torsdag 17 april 2008

Utökad skivsamling?


Ser ni vad denna bok heter? Den heter "1001 album du måste höra innan du dör". När jag tittade på TV i morse gjorde cdon reklam för denna. Jag visste inte att den fanns. Jag visste att det finns en sån om film (delvis för att min syster har den), men inte om musik. Nu är jag ju jättenyfiken på den! Så jag lär nog beställa den väldigt snart. Min syster ska ändå beställa cd-skivor så då kan jag passa på att beställa boken samtidigt.
Det konstiga är att det ska handla om musiken från 1955 till nutid. Men det har ju gjorts jättemycket bra musik innan dess. Är inte de värda att vara med? Hmm. Ja, de har väl någon anledning till varför. Det finns ju så mycket musik. Man kanske får en förklaring i boken.

Jag kanske ska berätta att jag har läst "Slott i Skåne" nu. Den var väldigt intressant och bilderna var fina. Jesper Aspegren skrev på ett väldigt lättsamt sätt också, vilket gjorde det ännu roligare att läsa. Tänk att en skåning skrämde iväg svenska kungen och hans soldater med hjälp av halmdockor. Haha!! Snacka om fega och dumma. Kungen sa att det var djävulens avkomma som bodde där. De kunde ta beskjutning men ändå inte röra sig ur fläcken. Hade jag varit honom hade jag mer velat undersöka hur det kom sig, och då hade han sett att det bara var dockor. Men det var tur att kungen var så feg och dum för det slottet klarade ju sig undan belägring. Moahaha!
Boken kanske främst talar till de som är intresserade av Skåne och dess historia, men även till de som är intresserade av slott och arkitektur.

5 kommentarer:

niffin sa...

Nej vet du, nu blir det nästan kusligt, för den boken beställde jag på biblioteket förra veckan & idag hade jag kunnat hämta den om jag velat!!! =O
Nu blir det på måndag, men oj, vad sugen jag är på den. :P
Att den går från 1955 är att den tar upp rock/popmusik (i dess bredaste form).

("Slott i Skåne" verkar väldigt lockande. Vilken tur att det finns fjärrlån. ;)

Stookiglia sa...

Haha!! Nä! Du skojar! Vi är läskiga ibland ;)
Då får du springa upp på måndag och hämta den så du kan kolla igenom alla album man borde hört.

Anonym sa...

Hade heller ingen aning om just den boken om musik. Du får berätta sen om den var nåt att ha ;)

Stookiglia sa...

Självklart ska jag göra det Missy. Jag kommer nog beställa den i veckan.

niffin sa...

Nu finns det bilder från boken hos Bokstollarna, så du kan provläsa lite. ;)