söndag 30 december 2012

Mitt bokår 2012

Jag har haft fullt upp denna vinter, men jag tänkte försöka hinna med mitt avslut av året.

Jag börjar med det enklaste, böckerna jag har läst.
I år har jag läst 32 böcker och håller på med en 33:e som jag inte kommer hinna läsa ut detta året. Just nu vill jag bara bli klar med den så att jag kan läsa någon utav böckerna jag fick i julklapp. Dagens i-landsproblem, eller hur?

Bästa böckerna 2012:
The Ruby in the Smoke - av Philip Pullman
Blossoms and Shadows - av Lian Hearn
The Adventures of Sherlock Holmes - av Sir Arthur Conan Doyle
Hustrur och döttrar - av Elizabeth Gaskell
Dracula - av Bram Stoker

Sämsta böckerna 2012:
Breakfast at Tiffany's - av Truman Capote
Bliss & Other Stories - av Katherine Mansfield
Pemberley by the Sea - av Abigail Reynolds
Little Bee - av Chris Cleave
The Tin Princess - av Philip Pullman
Jakten på svenskheten - av Qaisar Mahmood

Böckerna står inte i någon bestämd ordning. Skulle jag utnämna en som den absolut bästa jag har läst detta året blir det "The Ruby in the Smoke" av Philip Pullman. Den var svårast att lägga ner. Så svår att jag läste ut den samma dag som jag påbörjade den!
Jag hade sett tv-filmen några år innan och jag gillade den. Boken var så klart bättre. Men det bästa med båda är karaktären Frederick Garland. Han var på pricken! Ingen annan än JJ Feild skulle kunna haft den rollen. Han är Fred.

Böcker det har talats mycket om som är överskattade är "Breakfast at Tiffany's" och "Little Bee". Jag förstår inte hur så många kan lovorda de båda. Men, men. Alla är vi olika.

Sen måste jag nämna "Fairytale of New York" av Miranda Dickinson. Den gillade jag också väldigt mycket. Det speciella med den var yrket som huvudkaraktären hade. Hur många huvudpersoner får man läsa om när de är på sitt arbete i floristbutiken? Precis! Just det gjorde den extra gullig för mig på något vis.

Jag får se hur det blir med filmer och musik. Kanske skriver jag om det också, annars får det räcka med böckerna för detta året.

4 kommentarer:

niffin sa...

Är nyfiken på Philip Pullmans böcker, både Sally Lockhart- & His Dark materials (#1 Guldkompassen har blivit film)-serierna.
The Ruby in the Smoke har jag på dvd, så vad tror du är bäst: Se filmen eller läsa boken först?

Så himla intressant & kul att läsa dina årslistor!

Stookiglia sa...

Jag såg att han hade skrivit "Guldkompassen" med så jag blev lite förbryllad, för det är väl en barnboksserie? I och för sig är väl Lockhart ungdomsböcker egentligen tror jag men de är riktigt bra!

Då har du bok två med på film väl, i samma box som North & South?
Jag såg ju dem innan och jag tror nog att det är bäst ibland för att fortfarande gilla filmen. Då har man inget att jämföra med för boken är ju alltid bäst ;) Så se den först och läs den sen. Sen kanske du vill se om den igen ^_^

niffin sa...

Visst ja, det var en SL-film till med i boxen. :P Då ska jag se filmerna först - har varit så i valet & kvalet - men nu kanske jag kan komma till skott. Bra tänkt där, för visst är boken alltid bäst. Förutom undantaget som bekräftar regeln då. ;)

I Sverige har fantasy klassats som barn- & ungdomsböcker fram till typ nu, så det finns många fina gömda/glömda serier (i uHce-hyllan på bibblan). Pullman lyftes fram här när han fick Almapriset. Synd att det ska behövas, men häromveckan såg jag en av hans nyare böcker på vuxenavdelningen, yay!

Stookiglia sa...

Hahaha!! Precis. Så gör nu som jag har sagt så får vi se vad du tycker. Men jag tror nog de är något för dig ;)

Jaha! Ja, det kan jag tänka mig för visso. När de sen kommer på att äldre med läser dem kan de bredda gengerna med.