måndag 31 december 2012

Filmåret 2012

Från och med detta året listar jag inte filmer som kom ut under året, utan jag listar dem jag har sett själv detta året. Det blir mer personligt då, och dessutom har jag mer att säga (fast jag kommer inte ihåg alla jag har sett) eftersom jag nog bara har sett en film som kommit ut i år (Disney's "Modig").

En liten varning: Om ni inte har sett klart "Downton Abbey" på tv råder jag er att inte läsa vidare.

Bästa filmerna 2012:
Bright Star (2009)
Casper (1995)
Sherlock Holmes (2009)

Sämsta filmerna 2012:
A Room With a View (tv-film 2007)
Treasure Island (tv-film 2012)
De Tre Musketörerna (2011)

Bästa tv-serierna 2012:
Nikita säsong 1 (som jag äntligen fick se slut)
Life Unexpected säsong 1
Missing säsong 1
Alcatraz säsong 1

Sämsta tv-serierna 2012:
Downton Abbey (för nu har skaparna verkligen skitit ner sig!)

Bästa händelserna inom film och tv 2012:
Att de tog tillbaka "Mysteriet på Greveholm" som årets julkalender var jätteroligt även om den inte blev så bra som man hade hoppats.

Detta året har många bra tv-serier lagts ner efter bara en säsong och det är verkligen tråkigt när man har hittat något som är bra att se på.

Sämsta händelserna inom film och tv 2012:
En serie som däremot finns kvar men som har gjort mig besviken är "Downton Abbey". Visst, jag kan ta det som hände med Sybil, men det senaste med Matthew? Ska de ta död på alla? Nu kommer jag bara se det för Maggie Smith's skull.

6 kommentarer:

niffin sa...

*skakar näve & håller medmedmed om Downton Abbey* Visst, Dan Stevens ville inte fortsätta, men då skulle de avslutat serien med denna säsongen. (Har för mig det var tänkt så från början också; tre säsonger alltså) Mary & Matthew "är" ju DA, själva grunden som serien står på. Gah!!!

A Room With A View finns som Oscarsbelönadfilm med.... tadaa: Maggie Smith! http://www.imdb.com/title/tt0091867/ Rekommenderas!

Stookiglia sa...

Jasså han har lämnat det sjunkande skäppet? *sjäjks fist*

Den har jag också sett och den var mycket bättre. Men jag är ändå inte stormförtjust i den. Boekn var inte heller så bra som jag trott.

Anna sa...

Kul att läsa filmlistan!! Jag gillade också "Missing" så mycket, & blev gruvligt besviken att de inte fortsatte göra säsong 2. Ashley Judd ville göra en fortsättning :/

Vill också se filmen med Maggie Smith, henne gillar jag. Hon var riktigt rolig i "En nunna till syster" eller vad den nu hette, med Whoopi Goldberg.

Stookiglia sa...

Ja, det var verkligen synd Anna. Så Ashley ville också göra mer? Undrar om fansen i USA svek den då.

Maggie Smith är cool. Ja, hon var rolig i "En värsting till syster". Det var bra filmer!

Anna sa...

Japp! Ashley ville göra en säsong 2, & försökte få fler filmbolag att intressera sig & hjälpa till ekonomiskt. Man hade tänkt göra så, att man letade efter Ashleys rollfigur i utomlands. Synd!

Haha, jag skrev "En nunna till syster" även om hon klädde sig som en nunna. "En värsting till syster" var det ju, tack ska du ha.
Kul att du också tyckte det.

Stookiglia sa...

Vad synd att hon inte fick hjälp.

Hihi! Så kan det vara. Inte lätt att hålla reda på alla titlar.