fredag 31 augusti 2012

I'm a better man now than I was that day



Denna låten har gått om i mitt huvud så många gånger att man inte kan räkna det på sina två händer. Den är så oerhört bra! Den heter "Sovereign Light Café" och är från Keane's senaste album "Strangeland".
Sångaren Tom Chaplin har en sån inlevelse i rösten och rösten i sig är så jäkla bra!
Hela albumet är fantastiskt bra. Från förra skivan ("Perfect Symmetry") som var en flopp (enligt mig), till denna magnifika pärla. Man blir så glad! Keanes musik blir man glad av!
Och glädjen och känslan av frihet (i alla fall i de flesta låtarna) finns åter igen på deras album. För visst känner man en frihetskänsla av denna låten till exempel? Keane får inte en att känna den känslan enbart av texterna, nej, det händer mest i musiken. Jag ser mig själv springa genom ett rapsfält med lätt hjärta och ett leende som aldrig har sett svåra dagar.
Det är sån här musik jag älskar, musik med känsla.

3 kommentarer:

Thina sa...

Jag har upptäckt att med Keane tycks det vara så att antingen älskar jag en låt eller gillar jag den inte alls. Finns liksom ingenting att "den var lite bra" eller "jag gillade i falla fall just den delen". Det här var i alla fall en älska-låt! Liksom "The starting line" och "You are young", vilka är de tre låtarna jag hört från senaste plattan.

niffin sa...

Gillar mycket - & videon också! Men allra mest:
"Jag ser mig själv springa genom ett rapsfält med lätt hjärta och ett leende som aldrig har sett svåra dagar"

Stookiglia sa...

Thina: Jasså tycker du det? Jag kan nog hitta låtar jag inte gillar allt med (Som "Sea Fog" tex. Jag gillar allt med den förruom när de kommer till "sea fog rolling"). Men denna har allt, liksom "You are Young" som du nämnde. Den är fantastisk! Sen älskar jag "In your own time" med. Den är så teatralisk och storslagen på något vis. Annorlunda. Sketbra ^_^ Än är jag inte trött på det albumet för det är riktigt bra.

niffin: Vad härligt att du med gillade den. Fast jag anade nästan det ;)
Aww!! Vad gullig du är! Ajm blashing!