fredag 11 december 2009

Sen kommer cykel och barn

Här kommer en julig lista jag har snott från Annas blogg.

* Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Nej. Då skulle det vara ett jobb där man jobbar vid en bra konsert. Då hade det varit okej. Komma lite i julstämning och så. Men det får inte dra över för många timmar.
* Bakar du något till jul - vad?
Något blir det väl oftast, som tex. lussekatter och pepparkakor.
* Vilket föredrar du , lussekatter med eller utan russin?
Med russin.
* Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Båda funkar.
* Knäck eller Ischoklad?
Svår fråga, men knäck håller bättre i längden. I alla fall vår. Den är godare än ischokladen.
* Hur ser din adventsljusstake ut (den som man tänder på söndagar)?
Metallisk röd som har några år på nacken. Ljusen står i rad.
* Fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Elljusstake.
* Vill du ha julkort på post eller julkort som på e-mail?
Med posten!
* Vilka färger har ni till jul?
Rött, vitt, guld/gult, bått...
* När börjar du julpynta hemma?
Runt första advent.
* Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut & år in?
I princip, ja.
* Nämn vad som måste hängas/finnas vid granen?
Elljusslinga, glitter, julkulor, en stjärna och en julgransfot.
* Har du ett färgtema i granen?
Nej.
* Riktig gran eller plastgran?
Plast.
* Hur ser din julfrukost ut?
Som de flesta andra frukostar faktiskt. Fast jag tar kanske en macka med julskinka.
* Brukar du göra något aktivitet , som att ta en promenad, spela sällskapsspel osv?
Spela spel har man väl gjort de gånger när man har fått det i julklapp. Och promenera gör jag om det skulle vara snö på självaste julafton.
* Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Ingetdera.
* Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Jag tycker inte det är gott, så jag dricker det inte.
* Vad för dessa "ingredienser" brukar ni ha i glöggen - mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel och russin.
* Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Clementin så klart!
* Vilken är din favorit julskiva?
Jag har ingen speciell.
* Vilken är din favorit jullåt?
"Last Christmas" med Wham! och "Oh Holy Night" med Emmy Rossum (gillar även med en del andra artister men hennes är favoriten just för tillfället). Och "Jinglebell Rock", "Winter Wonderland...." Ja, en var det ja. Det är omöjligt att bara säga en.
* Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Brunkål och rödkål.
* Nämn tre saker som du lagar helt själv till julbordet?
Inget alls faktiskt.
* Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Med russin tror jag. Jag har inte ätit det utan vad jag vet.
* Risgrynsgröt eller a la Malta?
Risgrynsgröt.
* Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Inte.
* Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust. Vad är mumma egentligen? Det är verkligen ett konstigt namn.
* Vilket är ditt bästa julrecept som du fått av din mor eller svärmor?
Jag har inga sådana recept.
* Tittar du på Kalle Anka på varenda julaftnar?
Mer eller mindre, ja.
* Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle Anka´s julafton?
Tomtens verkstad!!!
* Har du sett Karl - Bertil Jonssons julprogrammet?
TV:n har varit på men jag har aldrig riktigt kollat på det. Det känns så...deprimerande (Nu gjorde jag säkert många upprörda :P )
* Har ni tomte hemma?
Inte nu längre.
* Köper du julklappar till många?
Nej.
* Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara till barn?
Det beror på. Eftersom jag räknas till vuxen så borde alla få ;)
* Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Själv. Det är så roligt att slå in klapparna!
* Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Helst färgglatt.
* Roligast att få julklapp?
Hmm... Fattas ett "i" i frågan? Det känns nästan så. Men jag får väl svara på frågan som står. Ja, det väl... "roligast" att få :P Men det är även kul att ge om den andra uppskattar det.
* Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Inget tjafs och bråk.
Ett nytt år som blir så mycket bättre än det som har varit.
Ett bra jobb.
Kärleken, så klart. En fin cykel ska det vara ;)

5 kommentarer:

Anna sa...

Så kul att läsa din juliga lista!! :)
Haha, du har rätt tycka det om Bertils jul program.
Alltid "bra" att alla tycker olika, vore ju trist om alla tyckte likadant. :P

Stookiglia sa...

Tack för att du säger det ^_^

Anna sa...

Jo, jag örnkollade på två bloggar, varav en som jag snodde juliga listan från.
Där stod det i:et med i meningen "Roligast att få i julklapp".. Så jag missade i:et på min blogg, sorry.
Bra att du var noga, det fick mig fundera & då ville jag dubblekolla. :P

niffin sa...

Finns brunkål att köpa på burk (som man kan med rödkål)? Då kanske man skulle våga provsmaka... ;)

Stookiglia sa...

Anna: Aha! Tack för att du klargjorde det. Det kan lätt falla bort ibland ;)

niffin: Det finns säkert på burk. Men det är nog vanligare på rör (som sånna man köper ärtsoppa i). Det finns ju smindre rör med som du kan testa. Men vissa har tam smak, men jag har nog aldrig ätit någon god på burk.
Om Konsum hos dig gör egen bör du kolla in den, för Konsum här gör den absolut godaste brunkålen. Mums!