onsdag 30 december 2009

Musikåret 2009

Mina trogna läsare kommer kanske ihåg att jag förra året listade höjdpunkterna i musik-, film- och bokvärlden? Jag hade tänkt göra det samma även detta år.

Först ut blir musiken. Jag har kollat en lista för att förfriska mitt minne om vilken musik som släpptes under året, men man kan ju missa en del. Jag ska ändå inte lista allt, så det gör knappast någonting om jag missar något mindre jag hade tänkt kommentera. De stora händelserna kommer jag väl ihåg... tror jag ;)

Bästa album 2009: John Mayer - "Battle Studies"
Jag trodde först inte att det skulle bli någon höjdare. Men hur lätt är det att veta när man hör 30 sekunder av varje låt? Jag skulle aldrig ha tvivlat på John, men ordet "pop" gjorde mig nervös och de små snuttarna lät inte överdrivet bra.
Jag är oerhört glad att jag kan säga att jag hade fel.
(Recension på skivan kommer).

Bästa händelserna inom musiken 2009: Det ovan nämnda, John Mayer's nya album. Plus att han kommer till Danmark för en konsert 31 maj 2010! Den nyheten gjorde mig överlycklig trots att det aldrig kommer bli som första konserten jag gick på. Detta är tyvärr mycket större. (Nu måste jag bara hitta någon att gå med. Någon som vill? ;) ).

Sämsta händelserna inom musiken 2009: Lady Gaga... Varför verkar alla älska henne och vara totalt fascinerade av hennes tokiga utstyrslar? Jag är rädd för henne. Jo, faktiskt. Speciellt hennes låt "Bad Romance". Början på den låter så läskig och sen ser hon läskig ut också. Och hon sluddrar när hon sjunger, sjunger ut- och invänt imellanåt. Nej, jag gillar inte henne. She's just creepy.
Under 2009 förlorade världen Kungen av Pop, Michael Jackson. R.I.P. Men hans musik kommer för alltid leva kvar generation efter generation.

2 kommentarer:

Sparkling sa...

Tack för gratulationen :)

Jag gillar lady gaga som förfest eller party musik, tycker den är ganska skön och "feel good", men förstår dock mig inte på hennes videos och hennes kläder riktigt.

niffin sa...

Intressant läsning! *väntar spänt på recensionen* :)

(Jag får väl starta en fb-grupp: "JM till Linköping!" ;)