söndag 8 februari 2009

Ingen credit för loopar

I natt är det dags för den amerikanska Grammy Awards. John Mayer är, som jag har berättat tidigare, nominerad i fem kategorier. Jag hoppas han tar hem många statyetter.
Är det någon av mina kära läsare som ska titta på galan? Jag ska se från röda mattan på E! Det brukar jag göra. De är så bra och roliga där. Hoppas bara John stannar till.

I middags tittade jag på reprisen av Musikministeriet på SVT. Av någon anledning glömmer jag bort när programmet går, men som tur var kom jag ihåg denna reprisen.

Detta var ett av de mest intressanta avsnitten.
De jämförde till exempel om en grupp musikkännare kunde höra skillnad på en Stradivarius och en billig fiol, en billigare elgitarr och en dyrare, en flygel och flygel ljud i en iPhone.
Jag fick två rätt av tre. Jag gissade fel på elgitarren.
Det var så skönt att jag faktiskt hade rätt på flygeln. Det hade varit pinsamt annars.

Något annat som var intressant var att de tog upp hur all musik inte görs av musiker, utan av datorer.
Nog visste man att Timbaland och Jay-Z inte har så mycket riktiga instrument. Men jag visste inte att de "snor" loopar och sätter samman dem till ett sound. Jag tycker det är stöld! De som spelat in till looparna och de som mastrat får inget för det. Varken credit eller pengar. Jag tycker det är sjukt! Skitdåligt! En del musiker vet inte ens att de medverkar på en jättekänd låt.
Nej, usch. Nu har jag ännu mindre respekt för de som inte använder riktiga instrument. Det är för fan fusk.

På grund av det intressanta avsnittet tycker jag att ni också måste se det. Det finns på SVT Play. Om du bara vill se det med looparna så är det i början. Vill du endast se det där de jämför instrumenten så finns det ett klipp med bara det som man kan välja.
Se, och känn er ännu mer bildade :)

3 kommentarer:

niffin sa...

Å, vilken räddare i nöden du är! :P För just det Musikministeriet missade jag. Ska titta imorgon, vid en vettigare tid. *host*

Stookiglia sa...

Jasså? Vilket konstigt sammanträffande!
Berätta gärna ifall du gissade rätt på instrumenten när du väl har sett det.

niffin sa...

Fiolen fick jag rätt på, men fy så svårt det var! (Stackars Janne Schaffer då, som inte fick rätt på nåt!)