måndag 25 augusti 2008

Pop Stop (Recension av Gavin DeGraw's senaste cd)

Jag har aldrig varit så väldigt förtjust i Gavin DeGraw. Jag tyckte inte "I don't want to be" var bra. Mycket i versen är mummel och jag gillar den fortfarande inte. Den jag ändå har tyckt var bra är "Follow through". Nu har han som bekant en ny låt som spelas på radio, "In love with a girl" och den tycker jag är jättebra så jag lyssnade på lite nya låtar via YouTube och nu har jag hans senaste skiva. Den är verkligen bra och nu tänkte jag skriva lite vad jag tycker om alla låtarna på det självbetitlade albumet.

"In love with a girl" - Jag älskar introt till denna låten. Det är så jäkla bra! Det påminner mig om något annat band men jag kan inte komma på vilket. Man blir så glad av denna låten. Den är så härlig! Det känns som den är på väg någonstans. Det är så mycket rörelse i musiken.
"Next to me (wait a minute sister)" - Gavin påminner lite om Vincent Pontare & Daniel Powter i denna låten tycker jag. Jag gillar texten i denna, hur han verkligen vill ha henne men att hon verkar vara rädd för att släppa in honom.
"Cheated on me" - Jag stör mig på "I'm lovesick somewhere tonight". Jag vet faktiskt inte varför men den meningen är störande. Den påminner lite om BSB i refrängen. Detta är en av de låtar jag tycker minst om på albumet.
"I have you to thank" - Refrängen är så gullig och glad att man inte kan annat än le. Jag tycker han låter lite som Jamie Cullum när han sjuner denna.
"Cop stop" - I denna låten gillar jag verkligen styrkan han har i rösten (speciellt då i början). Han låter verkligen inlevelsefull. Favorit textmässigt är "Wishing wells were made to echo a dime". Det jag inte gillar är när de körar "cop stop", för jag tycker det låter "pop stop". Haha! Det låter rätt dumt.
"Young love" - Av denna låter får jag lite känsla av en äldre tid. Tänker mig tillbaka att den kanske skulle kunna utspela sig för några hundra år sedan, men jag vet inte varför jag känner så. Jag tycker i alla fall att låten är jättebra. Jag gillar speciellt textraden; "Scared of the bottom, afraid of the stairs".
"Medicate the kids" - Jag diggar refrängen i denna men inte så jättemycket annat. Den är okej, inte dålig men det är ändå något som jag inte gillar så jättemycket med den.
"Relative" - Texten är lite löjlig i denna tycker jag. Detta måste nog vara den låten jag tycker är sämst. Stör mig en del på musiken också. Dessutom tycker jag den påminner om en låt av Carrie Underwood i refrängen.
"She holds a key" - Denna låten är så underbar! Men det är en sak jag inte förstår. Jag tycker att musiken och texten säger olika saker. Musiken har mer förtvivlan än vad det är i texten. Men hur jag älskar refrängen! Åh!! Helt jävla underbar!!
"Untamed" - Jag gillar ackorden i denna låten. De är så snygga och passar så bra till låten. Man får verkligen en frihetskänsla när man lyssnar på den. En jättebra låt!
"Let it go" - Jag tycker det är lite Sebastian Karlsson stil i denna låten. Speciellt i introt. Den är väldigt fin men ändå lite för tråkig.
"We belong together" - Den har en sån fin känsla! Jag kan blunda och tänka mig bort mot en strand under en solnedgång när solen och en ljummen bris smeker ansiktet.

3 kommentarer:

Cornflower sa...

nu måste ja ju bara köpa denna skivan :p kul me en recension :)

Stookiglia sa...

Hihi! Det låter bra. Hoppas du med gillar den då.
Vad kul att du gillade recensionen :)

niffin sa...

Verkligen intressant att läsa. Jättebra skrivet. Blir sugen på den jag också.:)