lördag 31 december 2011

Mitt bokår 2011

Nu till alla böcker som jag har läst under årets gång. Och det här året har jag slukat så många som 35 stycken böcker, plus en som jag fortfarande höll på med vid årsskiftet 2010/2011. Inte illa pinkat, eller hur?

Och i år har jag blivit medlem på Goodreads som är en mysig liten sida med ett enormt bibliotek av boktitlar. Där kan man lista alla böckerna man har läst, sätta betyg, samt recensera dem så att man kommer ihåg vad man gillade med böckerna. Där kan man också få uppslag om nya böcker man kanske kommer tycka om tack vare att man betygsätter allt man läst.
Sen finns det tävlingar där man kan vinna böcker också, plus lite annat smått och gott.
Där finns en del svenska titlar, men man har nog allra mest glädje av sidan om man oftast läser på engelska, vilket jag gör.
Jag älskar den sidan. Det är kul att visa vilka böcker man läser och hur snabbt man avancerar. Det är verkligen ett bra hem för en bokmal.

Bästa böckerna 2011:
Mansfield Park - av Jane Austen
DaVinci-koden - av Dan Brown
The Book of Tomorrow - av Cecelia Ahern
Fingersmith - Sarah Waters

Sämsta böckerna 2011:
H.R.H. - av Danielle Steel (läst årsskiftet 2010/2011, så kommer därför igen)
One Day - av David Nicholls
Cranford and Other Stories - Elizabeth Gaskell

Böckerna står inte i någon särskild ordning. Skulle jag välja absoluta favoritern under året blir det nog ändå Jane Austen's "Mansfield Park". Det är bara så tråkigt att jag inte har någon mer bok av henne att läsa nu. Nu får jag börja läsa om alla igen helt enkelt.

Boken "One Day" var verkligen överskattad. Jag gillade inte alls karaktärerna. De var grymt jobbiga och rent ut sagt puckade. Jag väntade på stunden alla talade om, när man bara blev kär i boken. Det hände aldrig.
Däremot blev jag så förbannad så jag hade kunnat kasta boken i väggen. Är det vad författaren tänkte? Jag tror inte det.

"Cranford" kom jag aldrig riktigt in i. Den var väldigt seg och tråkig.
Den korta berättelsen "Mr. Harrison's Confessions" var däremot bättre. Den gillade jag faktiskt mer.
Den sista korta berättelsen, "My Lady Ludlow", var bättre än Cranford men rörig att läsa.

"H.R.H." kanske ni kommer ihåg från förra året, så den skriver jag inte om i år igen. Den är knappt värd att nämnas, så kass var den.

10 kommentarer:

Anna sa...

Halleluja! Nu har du bloggat igen! :)
vet att jag tjatat lite på dig, hihi :P Sorry!

Kul läsning!!

Da Vinci koden, var det inte en film med Tom Hanks eller Tom Cruise? Känner igen titeln, även om jag inte sett filmen (om det nu var det)


Spinner vidare till filmlistan :)

antonia sa...

Du har läst oerhört många fler böcker än mig kan jag lova.

Stookiglia sa...

Hihihi!! Ja, jo...det blev rätt många i år. Jag som trodde det skulle bli färre än förra året :P

Stookiglia sa...

Anna: Hahaha!! Ingen fara.

Jo, de gjorde film av boken med Tom Hanks.

Anna sa...

Hahaa, va bra!! :D
Tack för att du stod ut med mitt tjat!

Åh, så det var med Tom Hanks & då inbillade jag mig inte. Hm, skulle vilja se filmen & även läsa boken för att "jämföra".

Bra med ditt bok tips på listan :))

Stookiglia sa...

Ja, du får se filmen och läsa boken. De är bra, fast filmen är lite läskig med en munk som plågar sig själv.
Boken är riktigt spännande! Det händer något hela tiden.

niffin sa...

Sarah Waters FTW!! :P

One Day är verkligen en vattendelare; en sån där "älska eller hata"-bok. Fascinerande att det kan bli så! (Fast den marknadsfördes fel; jag tror många började läsa den som en feelgood-bok & den är ju inte det.)

TV-serien Cranford måste du bara se! Tror du kommer att gilla den mycket! ;)

Stookiglia sa...

Ehm...vad betyder "FTW"? *blashing*

Jasså tror du jag skulle gilla serien Cranford när jag inte gillade boken?

Ja, de marknadsförde verkligen One Day fel, men samtidigt tror jag ändå att jag hade blivit besviken på den.

niffin sa...

For The Win *nåw niid får blashing* :P

Försök hitta första delen av Cranford & "provtitta". Det är en speciell atmosfär - & så alla bra skådespelare, förstås.

Stookiglia sa...

Hmm...Får kanske ta och göra det någon gång då, niffin.