lördag 8 maj 2010

Är gelsadlar hårda?

Nu behöver jag mina cyklande läsares hjälp.
Jag har fått ordinerat att jag ska ha en cykelsadel som är bred och mjuk. Nu har jag införskaffat en bredare sadel och känner att jag sitter på mina sittben. Men den känns hård. Visst, de ska ju inte vara supermjuka för det är inte bra. Men jag valde en med gel, för jag har hört att de ska vara bra. Nu är frågan, hur ska de kännas? Jag tycker den borde kännas mjukare än vad denna gör. Nu har jag visserligen bara varit ute på en runda, men ändå.
Dessutom kände jag på mer påfrästning i både rygg, armar och knän. Så något fel är det. Om det är sadeln eller denna sadeln på min gamla cykel, det vet jag inte.
Om någon har testat gelsadlar vill jag hemskt gärna höra era upplevelser av dessa.

4 kommentarer:

niffin sa...

Jag ska höra med Far min som hade gelésadel ett tag, men jag vet att han bytte, men inte riktigt varför...
Återkommer! ;)

Stookiglia sa...

Vad bra! Tack! Ajll bii wäjting.

niffin sa...

Han köpte gelsadel precis när de börjat bli mer vanliga, men bytte för den ändå kändes hård & rätt stum. Istället köpte han en fjädrande sadel - en sån där "gammaldags". Det var på den tiden han cyklade Vätternrundan: 30 mil på en natt. XD

Stookiglia sa...

Aha, okej. Då är det inte bara denna som känns hård då. Men man vänjer sig nog.