söndag 10 juni 2012

Dagens ord: menageri

Jag blev sugen på att läsa Pippi Långstrump. Just den (Pippi Långstrump går ombord) har jag inte läst sen jag var liten. Och i den boken kom där ett ord jag inte förstod, så jag slog upp det och fick lära mig något nytt.

menageri:
Förr var det liktydligt med djurpark, men nu är innebörden av ordet: en samling av företrädes odresserade djur som förs från ort till ort för att visas offentligt.

Så ordet cirkus är kanske mer liktydligt nuförtiden? Men det kan jag inte svara på eftersom jag inte säkert vet. Men man åker runt och visar djur, ofta på marknader, som fallet var i Pippi boken.

"Man kunde stå utanför menageriet och höra underliga morrande och vrål, som man aldrig hade hört maken till i hela sitt liv."

6 kommentarer:

niffin sa...

Jisses, den boken har jag med. Det är väl den med Kurrrekurreduttön? :D

Man kan använda ordet i ett slags överförd bemärkelse också, tex så här: "Vi trodde vi skulle få lugnt och ro, men invaderades av ett helt menageri av hungriga semesterfirare." ;)

Stookiglia sa...

Nja, inte riktigt. Det är innan hon ska dit, gången då alla tror hon ska fara för alltid men sen hoppar hon av skeppet och stannar med Tommy och Annika i alla fall. Bok tre är "Pippi i Söderhavet" ;)

Aha! Tack för upplysningen! :)

niffin sa...

Visst ja, man andas ut där i slutet.
Vilken grå värld det blivit utan Pippi!

Stookiglia sa...

Ja, verkligen. Inget orange ;)

niffin sa...

LOL, precis. Hemska tanke! ;P

niffin sa...

Har jag spammat dig nu? :O Ordverifieringen fick storfnattet.