lördag 5 juni 2010

Snapphanarnas historia i bok

Nu är "Sveriges Historia" slut...för denna gången i alla fall. Serien som gick på TV4 var riktigt intressant. Den tog upp sådant man inte visste och som var väldigt intressant att veta. Jag ser fram emot en ny säsong, men den kommer väl inte förrän senare i år.

Jag sökte lite på internet på Dick Harrison och fann att han har skrivit en del böcker. De kan säkert vara intressanta, men i detta fallet sökte jag främst om han hade skrivit om Skånska kriget, men det verkar inte så. Däremot hade han skrivit förordet i en bok om Snapphanar av Kim Hazelius. Den kan nog vara intressant om den är sanningsenlig. För jag har inte kommit underfund med om den är en påhittad roman eller inte. Den heter "De kallades snapphanar: friskyttar, rövare och bondeuppbåd".

Samtidigt som den nog är intressant och spännande så lär man sig om sin historia. Och jag är väldigt intresserad av snapphanar efter alla påhittade saker jag har fått lära mig.
Jag vill ha den boken.

2 kommentarer:

niffin sa...

Jag har haft den hemma & läst en del & minns jag rätt är det en riktigt bra faktabok. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189336402

Ser fram emot fler avsnitt jag med! ;)

Stookiglia sa...

Det låter ju bra :)